maandag 29 maart 2021

Uniforme publicatie verkiezingsuitslagen aub!

Bij de recente Tweede Kamer verkiezingen is het u vast niet ontgaan: een nogal traditioneel gebeuren, met het rode potlood en onhandig grote stembiljetten. Ook over de publicatie van de uitslagen is veel te zeggen; elke gemeente doet dit op haar eigen wijze en de grootte van de gemeente zegt bijvoorbeeld ook niets over de snelheid van publicatie. Ook in Veenendaal was het even wachten op de definitieve uitslag.

Voldoende redenen om als D66 een voorstel te doen om vanuit Veenendaal bij de VNG en de Kiesraad te pleiten voor een uniforme en tegelijkertijd eigentijdse manier van het publiceren van verkiezingsuitslagen.

D66 is van mening dat transparantie naar inwoners erg belangrijk is. En gezien alle huidige digitale mogelijkheden zou op zijn minst de publicatie van verkiezingsuitslagen veel beter georganiseerd kunnen worden, zodat de resultaten snel duidelijk en inzichtelijk zijn. Fractievoorzitter van D66 Youssef Boutachekourt: “Stemmen met het rode potlood en het werken met grote papieren stembiljetten is ons inziens echt niet meer van deze tijd. Wij begrijpen dat in verband met privacy issues dit proces nog niet (of niet meer) digitaal verloopt. Wel zijn wij van mening dat het publiceren van verkiezingsuitslagen veel makkelijker en sneller mogelijk zou moeten zijn.”

D66 deed daarom in de raadsvergadering van 25 maart jl een voorstel om vanuit Veenendaal aan te dringen op een uniform systeem van publicatie van verkiezingsuitslagen; en deze bij voorkeur te publiceren op een centrale website waarop de gemeenten alle gemeentelijke verkiezingsuitslagen op uniforme wijze kunnen invoeren. Alleen de VVD en SGP stemden – om voor ons onduidelijke redenen – tegen dit voorstel.