Vrijwilligers waarderen en ondersteunen

In Veenendaal zijn veel vrijwilligersorganisaties en netwerken actief die mensen op allerlei manieren helpen. Of het gaat om kleine huishoudelijke taken, verhuizingen of gewoon wat tijd met elkaar doorbrengen om eenzaamheid te bestrijden, matchen van vraag en aanbod – overal is een netwerk voor. De rol van vrijwilligers in de samenleving vindt D66 zeer waardevol; mensen die zich in hun vrije tijd inzetten voor de medemens. Dat geldt niet in de laatste plaats voor ouderen die hun ruime werk- en levenservaring kunnen inzetten bij vrijwilligerswerk. Door werk, de zorg voor (klein)kinderen en andere activiteiten blijft er echter steeds minder tijd over voor vrijwilligerswerk. D66 heeft daarom in de afgelopen periode ervoor gezorgd dat de gemeente vrijwilligersorganisaties financieel ondersteunt. D66 stimuleert mogelijkheden om de werkdruk op vrijwilligers en mantelzorgers te verlichten. Daarom willen we dat de gemeente verenigingen en andere organisaties die voor een groot deel afhankelijk zijn van vrijwilligers voor hun activiteiten helpt bij de ondersteuning van hun vrijwilligers, bijvoorbeeld op het gebied van scholing of een aansprakelijkheidsverzekering.