Veilig en duurzaam

De veiligheid van wandelaars en fietsers in het verkeer vergt extra aandacht. Dit zijn de meest kwetsbare deelnemers in het verkeer, zoals bijvoorbeeld kinderen die op hun fiets naar school gaan. Fietsers moeten als het aan D66 ligt zoveel mogelijk voorrang hebben op de rotondes en oversteekpunten op diverse wegen.

De verlichting op voet- en fietspaden moet goed zijn. De gemeente zal steeds moeten kijken naar ontwikkeling op dit gebied om de energiekosten en milieubelasting zo laag mogelijk te houden. Denk bijvoorbeeld aan ledverlichting. D66 wil dat de gemeente experimenteert met ‘verwarmde wegen’ en andere ‘smart’ technieken. Bij aanleg is dit wellicht wat duurder, maar het asfalt gaat wel (veel) langer mee. Uiteindelijk is dat beter voor de weggebruiker, het milieu en voor de gemeentekas. Denk ook aan de pilot bij de fietsroute bij de Monding in het kader van het verhogen van de veiligheid van de fietser. Wat ons betreft komen ook experimenten met driedimensionale zebrapaden. De oplossingen die succesvol zijn zetten we ook in op andere fietsoversteekplaatsen zoals bijvoorbeeld aan de Prins Clauslaan in Veenendaal Oost.