Veenendaal voorloper in circulaire economie

Niet alleen de fossiele brandstoffen, maar ook de andere grondstoffen zijn eindig. Tot nu toe haalden we de grondstoffen uit de natuur, maakten we er producten van en wat overbleef verbrandden we als afval. Slecht voor de natuur, slecht voor de luchtkwaliteit en uiteindelijk ook slecht voor de economie. D66 wil dat Veenendaal een voorloper wordt in de omslag naar een circulaire economie waar we producten uit afgedankte producten maken en grondstoffen steeds opnieuw gebruiken. In eerste instantie ligt het initiatief bij bedrijven, maar de gemeente kan daarbij haar bijdrage leveren door veranderingen in bedrijfsvoering niet te vertragen door procedures. Om te beginnen kan ingezet worden op het hergebruik van sloopmateriaal uit Veenendaal bij bouwprojecten in Veenendaal. Uiteraard moeten de circulaire kansen van de huidige afvalverwerking benut worden. In de regio FoodValley is een groot potentieel aanwezig als het gaat om biotechnologie en biobased economie; Veenendaal moet deze kans niet voorbij laten gaan. Een focus op activiteiten gericht op hergebruik, reparatie, opknappen en lokale logistiek geeft bovendien sociale kansen met het terugbrengen van technisch/fysieke beroepen op de (lokale) arbeidsmarkt.