Schoon vervoer

Wij willen het (winkel)centrum autoluw maken en houden en openbaar vervoer ruimte bieden dichtbij het centrum. D66 is blij met de drie treinstations, maar vindt dat het openbaar vervoer per bus in Veenendaal nog een stuk beter kan. De gemeente moet daarom bij de provincie lobbyen voor een onderzoek naar uitbreiding en verbetering van de buslijnen binnen en door Veenendaal. D66 streeft naar een schoon openbaar vervoer, zoals bussen op elektriciteit, waterstof of aardgas. Ook zien we graag dat meer mensen elektrisch gaan autorijden, en auto’s delen. Hiervoor zouden in heel Veenendaal bijv. meer oplaadpunten dienen te komen of ‘autosharing’ mogelijkheden gefaciliteerd kunnen worden. We willen schoon vervoer. Scooters kunnen bijvoorbeeld erg vervuilend zijn: een oude tweetaktscooter stoot wel 20 tot 2.700 keer zoveel fijnstof uit als een bestelbusje. Fietsers die erachter fietsen of wachten voor het stoplicht moeten deze vervuiling inademen. Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de gezondheid van fietsers en voetgangers te beschermen vindt D66 Veenendaal dat de gemeente afspraken maakt met bezorgbedrijven om hun voertuigenpark zo snel mogelijk te vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen.