Armoedebestrijding

Armoede kent veel gezichten en is een complex probleem, dat mensen veel stress geeft en nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid. D66 vindt het onacceptabel dat veel kinderen in Veenendaal in armoede opgroeien. Armoede kan een gevolg zijn van werkloosheid, maar kan ook spelen wanneer mensen wel een baan hebben. Je ziektekosten of woonlasten stijgen, een opdracht gaat niet door, je gaat scheiden: het zijn oorzaken waardoor je zomaar in de financiële problemen kan raken. Het is zaak dat je dan niet in de kou komt te staan. Ook willen we het taboe op schulden doorbreken. Daarmee willen we ervoor zorgen dat problemen bespreekbaar worden en kunnen worden aangepakt voordat ze escaleren. Voor Veenendalers die tijdelijk of voor langere tijd zonder voldoende inkomen zitten, willen we een sluitende aanpak van armoede en schulden. Zo ontstaat weer perspectief om mee te kunnen doen in de samenleving.