zondag 16 maart 2014

“We mogen wel wat zuiniger zijn op ons cultureel erfgoed”

Coby van den Heuvel

De afgelopen vier jaar zat D66 Veenendaal in de oppositie. Door ons constructief op te stellen, mee te denken en waar nodig het initiatief te nemen hebben we toch veel kunnen bereiken. Vooral op het gebied van kunst en cultuur. We spreken hierover met raadslid Coby van den Heuvel.

Coby, jij was de laatste jaren woordvoerder op het gebied van cultuur voor D66 Veenendaal. Is dat iets wat je ‘erbij’ doet of heb je ook een persoonlijke motivatie om je juist voor dit onderwerp in te zetten?
Natuurlijk! De directe aanleiding voor mij om politiek actief te worden was het verdwijnen van de Hollandia Wolfabriek. Gelukkig is via een omweg toen toch geld beschikbaar gesteld om een aantal gevels in de nieuwe bebouwing op te nemen. Het resultaat daarvan is nu te zien in de Cultuurfabriek.

Zijn er meer van dit soort plekken in Veenendaal?
Veenendaal heeft veel markante, beeldbepalende gebouwen. Oude industriële panden, gevels aan de Hoofdstraat, de Hoogstraat en de Zandstraat, oude kerkjes. Het zijn niet allemaal monumenten, maar een gebouw hoeft geen monument te zijn om waarde te hebben in het straatbeeld, of voor inwoners. Op die panden moeten we echt wat zuiniger zijn. Neem nu de oude koekjesfabriek. Dat is nu een leegstaande parkeerplaats.

Wat heeft D66 de laatste jaren gedaan voor het cultureel erfgoed in Veenendaal?
Wij hebben verschillende malen aandacht gevraagd voor ons cultureel erfgoed. Zo hebben we mede mogelijk gemaakt – samen met de collega’s van GroenLinks – dat er een ‘Dag van de Architectuur’ kwam. En we vinden dat de gemeente hier ook best een financiële bijdrage aan kan leveren. Toen we in oktober moesten stemmen over het vervangen van het meubilair in de Raadszaal stelden wij voor om die investering uit te stellen en het geld dat daardoor vrij zou komen te steken in de organisatie van de Dag van de Architectuur en de Open Monumentendag.

Goed voorstel, maar dat heeft het niet gehaald. Wat hebben jullie wel bereikt?
We hebben voor elkaar gekregen dat de bezuinigingen op cultuur met 150.000 euro werden teruggedraaid. Het initiatief daarvoor hebben we genomen met Liberaal Veenendaal en de VVD, en veel andere partijen sloten zich erbij aan. Uiteindelijk waren alleen de ChristenUnie en de SGP tegen.

In december, toen Escape dreigde te moeten sluiten hebben wij een motie ingediend om het poppodium de kans op een herstart te geven. We hebben als gemeente fouten gemaakt bij de aanbesteding van het welzijnswerk, waardoor dit kon gebeuren, dus is het dan ook onze verantwoordelijkheid om hierbij te helpen. Omdat de VVD eiste dat het allemaal budgetneutraal moest was de motie niet zo goed als we wilden, maar hij werd in ieder geval aangenomen. En nu lijkt het erop dat er alsnog een toekomst is voor Escape. Daar zijn we blij over maar we blijven het ook kritisch volgen.

Dat is voor de nieuwe gemeenteraad natuurlijk. Wat zijn de plannen van D66 op het gebied van cultuur voor de volgende vier jaar?
We willen sowieso dat de gemeente een regierol neemt op het gebied van cultuur. Zes grote culturele instellingen zijn nu al drie jaar bezig om zelf de bezuinigingen in te vullen. Daar mag de gemeente echt wel wat dichter op gaan zitten, want het gaat wel heel langzaam.

Maar we willen het vooral positief houden. Kunst en cultuur zijn erg belangrijk voor een stad. Culturele evenementen brengen leven en energie met zich mee, trekken mensen naar Veenendaal en naar het centrum. Daarvan profiteren ook ondernemers, dus wat ons betreft komen er meer evenementen en die mogen ook op zondag. Winkeliers staat het dan vrij om hun winkel te openen en mensen hoeven niet meer naar Utrecht of Wageningen om boodschappen te doen. Dat is goed voor iedereen. Cultuur, economie en ook onderwijs kunnen elkaar versterken. Daarom vallen die onderwerpen in ons verkiezingsprogramma ook samen onder het thema ‘ruimte voor ontwikkeling en creativiteit.’

Ah, de verkiezingen. Ben je druk met de campagne?
We zijn erg druk geweest, maar het is leuk om te doen. Nu de laatste loodjes nog en dan woensdag in spanning de uitslag afwachten.

Veel succes!

Lees hier het hele verkiezingsprogramma van D66 Veenendaal. De paragraaf over kunst en cultuur begint op pagina 31.